Податкові зміни для бізнесу: як держава змінює фіскальне навантаження в умовах війни?

Головна / Новини / Податкові зміни для бізнесу: як держава змінює фіскальне навантаження в умовах війни?

Для того, щоб дозволити бізнесу працювати і зберігати робочі місяця навіть в умовах війни, в Україні був створений і проголосований законопроект №7137-д, який передбачає ряд податкових змін.

Податки для бізнесу

Фізичним особи-підприємці і юридичні особи на період дії воєнного стану можуть сплачувати єдиний податок в обсязі 2% від обороту. Раніше таке право мали лише підприємці-фопи з оборотом до 10 мільйонів гривень. Тих, хто буде сплачувати загальний податок звільнять від сплати на прибуток та ПДВ. При цьому знімається обмеження на кількість працівників в таких компаніях. Однак «єдиним податком» можуть скористатись лише компанії, що не займаються наступними видами діяльності:

Гральний бізнес;

Видобуток та реалізація корисних копалин;

Торгівля підакцизними товарами;

Обмін іноземних валют.

Окрім цього, ФОПам ІІ і ІІІ груп дозволили не платити єдиний соціальний внесок за мобілізованих працівників. За них ЄСВ сплачуватиме держава, починаючи з 1 березня і до закінчення воєнного стану. Водночас сплата ЄСВ «за себе» для ФОП є добровільною.

Зниження податків на паливо

Також в рамках стимулювання економіки в умовах війни українське керівництво знижує ставку акцизу на пальне до 0%, а також зменшує для нього ПДВ до 7%. Це має зробити топливо більш доступним для населення та для оборонців.

Без штрафів

На час дії воєнного стану та деякий час після українські підприємці звільнені від штрафів за деякі види податкових правопорушень. Зокрема:

  • Протягом воєнного стану та три місяці після його скасування штрафи та пеня по ЄСВ не нараховуються, а перевірки не проводитимуться;
  • На час дії воєнного стану санкції за порушення законодавства про РРО не застосовуватимуться;
  • З 1 березня по 31 грудня наступного за роком, в якому скасовано воєнний стан, не стягується плата за землю, яка знаходиться на території, де йшли бойові дії.

Стимули для бізнесу на час війни

Під час дії воєнного стану бізнес не сплачуватиме ПДВ з товарів, які були знищені або передані для потреб оборони;

До податкового кредиту з ПДВ можна включати суми, за якими ще не зареєстровані податкові накладні, але наявні необхідні первинні документи. Такі накладні треба буде зареєструвати через 6 місяців після закінчення воєнного стану;

У 2022 році підприємства, що знаходяться в зонах активних бойових дій, не сплачують екологічний податок;

Податкові перевірки і діяльність податкових органів на час дії воєнного стану

  • Зупиняється перебіг всіх строків, контроль за дотриманням яких покладається на ДПС в період з 1 березня і до 12 місяців після закінчення воєнного стану;
  • Шкода, заподіяна контролюючими органами в наслідок форс-мажорних обставин в період воєнного стану відшкодовуватись не буде;
  • Відновлюються фактичні перевірки щодо контролю за дотриманням платниками правил з розрахунку платіжними картками;
  • ДПС може складати протоколи за порушення правил проведення готівкових розрахунків та розрахунків з використанням електронних платіжних засобів;
  • Пеня не нараховуватиметься за порушення, які виникли в наслідок форс-мажорних обставин в наслідок воєнного стану;
  • Пеня за несвоєчасне бюджетне відшкодування ПДВ не нараховуватиметься у разі форс-мажорних обставин.

Повноваження НБУ

На час воєнного стану дещо змінено роботу і повноваження національного банку України:

  • Протягом воєнного стану та 4 місяці після нього НБУ не зобов`язаний відносити банки до категорії проблемних відповідно до визначених критеріїв;
  • Протягом воєнного стану та 4 місяці після НБУ не зобов`язаний відносити банки до категорії неплатоспроможних;
  • Послаблюється фінансовий моніторинг для коштів, які перераховуються на спецрахунки НБУ та для купівлі військових облігацій.
Замовити дзвінок